Арганізацыя і методыка правядзення прагулкі
бяспечнай для жыцця і здароўя
выхаванцаў
На працягу года прагулкі праводзяцца штодзень. У летні час дзеці праводзяць на паветры практычна ўвесь час з моманту прыходу ў дзіцячы садок, у памяшканне заходзяць толькі для прыёму ежы і сну. У зімовы час прагулкі праводзяцца два разы на дзень агульнай працягласцю 4 гадзіны. Для таго каб дзеці ахвотна заставаліся на шпацыры неабходны час, неабходна ствараць умовы для разнастайнай дзейнасці. Апроч стацыянарна ўсталяванага часу на ўчастак варта выносіць дадатковыя матэрыялы. Дастатковая колькасць гульнявога матэрыялу зробіць прагулку больш насычанай і цікавай.
Пералік цацак, рэкамендуемых для рухомых гульняў на шпацыры:
1.Маторныя цацкі: мячы, абручы, кеглі, шары, каляскі, каталкі, санкі.
2. Тэхнічныя цацкі: аўтамабілі, самалёты, верталёты, караблі.
Стварэнне ўмоў для актывізацыі рухаў дзяцей
Асаблівасцю дзяцей дашкольнага ўзросту з'яўляецца іх патрэбнасць у актыўных і разнастайных рухах. У летні час гэта запатрабаванне цалкам задавальняецца. А вось у зімовы час рухальная актыўнасць некалькі абмежавана адзеннем, калі ўмовы надвор'я не даюць магчымасці шмат і разнастайна рухацца па ўчастку.
Таму пажадана, каб большая частка пляцоўкі была расчышчана ад снегу, каб дзеці маглі свабодна пабегаць, паскакаць, разгарнуць гульню.
Эфектыўнае дзеянне аказваюць пабудовы са снегу, якія служаць не толькі ўпрыгожваннем участку, але і стымулююць рухі малых. Дзецям цікава залазіць на снежныя пабудовы, хадзіць, практыкуючыся ў раўнавазе па снежных валах, пераступаць праз снежныя перашкоды, блукаць па лабірынце. Дапамагаючы дарослым будаваць пабудовы са снегу, дзеці шмат і разнастайна рухаюцца: прыносяць снег у вядзерцах, раскладваюць каляровыя ільдзінкі, зграбаюць снег у цэнтр або адкідаюць яго ў бок.
Захопленыя разнастайнай дзейнасцю, дзеці ўвесь час знаходзяцца ў бадзёрым настроі, з задавальненнем адгукаюцца на ўсе прапановы дарослага і часам выказваюць незадаволенасць тым, што прагулка ўжо скончана.
Прагулка павінна складацца з пэўных структурных кампанентаў. Паспрабуем іх прыгадаць.
Структурным кампанентам кожнай прагулкі з'яўляюцца арганізаваныя дарослым рухомыя гульні і гульнявыя практыкаванні. У дзяцей дашкольнага ўзросту яшчэ малы вопыт самастойнай рухальнай актыўнасці, многія рухі знаходзяцца ў стадыі фарміравання. Таму рухомыя гульні і гульнявыя практыкаванні праводзяцца штодня з мэтай трэніроўкі і замацаванні рухальных навыкаў. З іх дапамогай на прагулцы паспяхова рашаюцца аздараўленчыя, адукацыйныя і выхаваўчыя задачы. Навыкі і звычкі выканання разнастайных рухаў фарміруюцца ў дзяцей пры ўмове шматразовых паўтораў. Таму гэтыя практыкаванні натуральным чынам уплятаюцца ў канву самастойнай дзейнасці дзяцей, на працягу прагулкі паўтараюцца некалькі разоў у залежнасці ад абставін, настрою дзяцей.
Задача дарослага - прапаноўваць гульнявыя практыкаванні на выкананне асноўных рухаў: хада і бег; падскокі і скачкі; поўзанне і лажанне; практыкаванні з мячамі і абручамі. Апроч гульнявых практыкаванняў на шпацыры штодня праводзяцца і рухомыя гульні, працягласцю ад 6 да 10 хвілін. Пры планаванні рухомай гульні ўлічваецца папярэдняя дзейнасць дзяцей. Калі раніцай праводзілася фізкультурнае занятак, то на шпацыры можна абмежавацца толькі гульнявымі практыкаваннямі. У летні час плануецца па адной гульні ў ранішні і вячэрні адрэзак часу. Узімку, каб стварыць у дзяцей бадзёры настрой знаходжанне на свежым паветры лепш пачынаць з рухомай гульні.
У рухомых гульнях вырашаецца некалькі задач: павышэнне эмацыйнага тонусу кожнага з дзяцей, задавальненні патрэбнасці ў разнастайных актыўных рухах, удакладненне ведаў аб розных аб'ектах (птушкі лётаюць, зайчык скача), арыенціроўка ў навакольным (пабеглі да пясочніцы, да веранды і г.д.) , Уменне слухаць дарослага і выконваць руху ў адпаведнасці з патрабаваннямі гульні. У працэсе рухомай гульні дзеці вучацца дыялогавай гаворцы, калі не проста паўтараюць за дарослым, а адказваюць яму (Гульня «Гусі - гусі»). У працэсе рухомай гульні дзіця атрымлівае задавальненне і ад сяброўскіх зносін з аднагодкамі і ад яркіх атрыбутаў, якія дарослы ўносіць у гульню.
Прынцыпы арганізацыі рухальнай дзейнасці дзяцей на прагулцы
1. Падбор гульняў і практыкаванняў планаваць з улікам умоў надвор'я.
2. Гульнявая дзейнасць павінна павышаць рухальную актыўнасць дзяцей.
3. Прымяняць розныя спосабы арганізацыі дзяцей.
4. Рацыянальнае выкарыстанне абсталявання і інвентара.
5. Пры развучванні новай рухомай гульні неабходна дакладнае, лаканічнае тлумачэнне яе зместу.
6. У рухомых гульнях вядучыя ролі выконваюць самі дзеці. Пры арганізацыі гульняў спаборніцкага характару, гульняў-эстафет важная роля належыць даросламу.
7. На шпацыры павінны планавацца рухомыя гульні і гульнявыя практыкаванні рознай ступені інтэнсіўнасці.
8. Стварэнне спрыяльных умоў для развіцця станоўчых эмацыйных і маральна - валявых якасцяў дзяцей.
Нельга дапускаць, каб арганізаваная рухальная дзейнасць праводзілася за рахунак часу самастойнай дзейнасці дзяцей.
Мэтазгодна арганізоўваць рухальную дзейнасць дзяцей у пачатку прагулкі, што дасць магчымасць узбагаціць змест самастойнай дзейнасці дзяцей, якая займае асноўную частку часу знаходжання дзяцей на свежым паветры і патрабуе пастаяннага кантролю з боку дарослага, такія як гульні з пяском, вадой, снегам, сюжэтна-ролевыя гульні.
Патрабаванні да абсталявання тэрыторыі дзіцячага сада:
1. Неабходна штодня перад прагулкай аглядаць участкі:
- усё абсталяванне на ўчастку павінна быць у спраўным стане (без вострых выступаў кутоў, цвікоў, шурпатасцяў),
- малыя гульнявыя формы, фізкультурныя дапаможнікі і інш. павінна адказваць узросту дзяцей і патрабаванням СанПіН;
2. Агароджы дзіцячага сада не павінны мець дзірак, праёмаў, каб пазбегнуць пранікнення вандроўных сабак ;
3. Ямы на тэрыторыі павінны быць засыпаны;
4. Пры выяўленні на ўчастку небяспечных і падазроных прадметаў, неадкладна паведаміць адміністрацыі (ахоўніку), дзяцей адвесці на іншы ўчастак або ў памяшканне;
5. Вароты дзіцячага сада павінны быць зачынены на завалу;
Пры арганізацыі прагулак у асенні і зімовы перыяд неабходна:
1. Апранаць дзяцей у адпаведнасці з тэмпературнымі ўмовамі, не дапушчаць:
- абмаражэнне, пераахаладжэнне або пераграванне арганізма дзіцяці;
- намаканне дзіцячага адзення, абутку;
2. Засцерагчы дзяцей ад уздзеяння наступных небяспечных фактараў, характэрных для асенне-зімовага перыяду:
- траўмы падчас гульняў на не вычышчаных ад снега, лёду пляцоўках;
- траўмы ад падючых з дахаў ледзяшоў, і грудаў снегу ў перыяд адлігі;
- падзенне з горак, у выпадках адсутнасці страхоўкі выхавацеля
(забяспечыць кантроль і непасрэдную страхоўку выхавацелем падчас скочвання з горкі, лажанні, саскокванні з узвышша, спартыўнага абсталявання, кіданні);
- траўміраванне: прадметамі, якія тырчаць з зямлі, металічнымі або драўлянымі стойкамі прадметаў, невысокімі пянькамі на пляцоўках для рухомых гульняў, уколы бітым шклом, сухімі галінкамі, сучкамі на дрэвах, хмызняках, стрэмкі ад палак, дошак, драўляных цацак і інш.;
- траўміраванне ног выхаванцаў: пры наяўнасці ямак і выбоін на ўчастку, пры саскокванні са стацыянарнага абсталявання без страхоўкі выхавацеля;
- траўмы пры слізгаценні па ледзяной дарожцы;
- пры арганізацыі працы дашкольнікаў;
- траўмы, удары падчас гульняў са спартыўнымі элементамі;
- траўмы, удары падчас гульняў на мокрай і слізкай пляцоўцы;
- траўмы, удары пры катанні на нагах з ледзяных горак, на санках, падчас перамяшчэння ў галалёдзіцу па слізкіх дарожках, вонкавых прыступках, пляцоўках, не вычышчаных ад снега, лёду і не пасыпаных пяском;
- траўмы ад дакранання ў марозны дзень да металічных канструкцый адкрытымі часткамі цела (тварам, рукамі, вуснамі);
Не дапускаць:
- заражэнне страўнікава-кішачнымі хваробамі, захворванне ВРЗ, калі дзіця будзе браць у рот брудны і халодны снег, ледзяшы.
- дахі ўсіх пабудоў чысціць ад снега, ледзяшо, дарожкі пасыпаць пяском.
Кожны выхавальнік і ўсе педагогі, якія яго замяшчаюць, павінны вучыць дзяцей пазнаваць небяспечныя сітуацыі на ілюстрацыях, растлумачваць дзецям правілы бяспекі.
Выхавальнік павінен аглядаць адзенне, абутак выхаванцаў на прадмет адпаведнасці ўмовам надвор'я.
Патрабаванні бяспекі падчас прагулкі
1. Не дапускаецца арганізацыя прагулкі, працы на адным гульнявым участку адначасова 2 груп выхаванцаў, прысутнасць бацькоў на вячэрняй прагулцы.
2. Выхавальнік забяспечвае назіранне, кантроль за спакойным выхадам выхаванцаў з памяшкання і спуску з ганка (не бегчы, не штурхацца), прыруху з прагулкі на 2-гі паверх трымацца за перылы, не несці перад сабой вялікія цацкі і прадметы, якія зачыняюць агляд шляху і інш
Дадатковыя патрабаванні бяспекі падчас прагулкі зімой:
1. Забяспечыць кантроль і непасрэдную страхоўку дарослым выхаванцаў падчас слізгацення па ледзяных дарожках, катанні на санках;
2. Сачыць, каб пры катанні на санках наступнае дзіця цярпліва чакала, пакуль дзіця, якое скочваецца не дасягне канца пахілу, горкі;
3. Не дапускаць, каб пры скочванні з горкі на санках дзеці садзіліся спіной да пахілу;
4. Сачыць, каб дзеці не бралі ў рот брудны снег, ледзяшы;
5. Пры ўзмацненні марозу і ветру дзяцей адвесці ў памяшканне дзіцячага сада;
Патрабаванні бяспекі па заканчэнні прагулкі
1. Арганізаваць спакойны ўваход выхаванцаў у памяшканне дзіцячага сада (1-я падгрупа праходзіць і распранаецца пад наглядам памочніка выхавацеля, 2-я - пад наглядам выхавацеля).
2. Ачысціць верхняе адзенне выхаванцаў, абутак ад снегу, бруду, пяску.
3. Праверыць, як выхаванцы склалі адзенне ў шафы. Пры неабходнасці пераапрануць выхаванцаў у сухое адзенне.
4. Арганізаваць выкананне гігіенічных працэдур: наведванне прыбіральні, мыццё рук з мылам.
5. Забяспечыць прасушванне мокрага адзення, абутку пасля дажджу ці ў зімовы час.
Агульная выснова. Прагулка цікавая дзіцяці будзе ў тым выпадку, калі яно занята разнастайнай і карыснай для яго развіцця дзейнасцю. А акрамя развіваючага і выхаваўчага значэння, правільна арганізаваная і цікавая прагулка ўносіць неацэнны ўклад і ў здароўе нашых выхаванцаў.